خشم نوجوانی
سادگیهای خاکی رنگ


با نوجوانان خشمگین چه باید کرد

نوجواني ، سال‌هاي تغيير و تحول در همه جنبه‌هاي رشد جسمي، ذهني، عاطفي، رواني و اجتماعي است و آشنايي نوجوانان و کساني که با آنها در ارتباط هستند، با معيارهاي رشد و سلامت، به ايجاد زندگي سالم و پرنشاط براي آنان کمک فراواني خواهد کرد. نوجوانان سرمايه‌هاي آينده، هر جامعه هستند و هر اندازه که از سلامت کافي برخوردار باشند، رشد و پيشرفت جامعه را تضمين خواهند کرد. اولين گام در راه حفظ سلامت نوجوانان، شناخت عوامل مؤثر در خشونت به صورت مثبت يا منفي و يا تقويت کننده و بازدارنده، در اين زمينه است. يکي از عوامل مهمي که به عنوان عامل بازدارنده در ارتباط با سلامت نوجوانان نقش مؤثر دارد، خشونت است

بحث و دعوا با فرزند نوجوان امري است که شايد به ندرت يا بسيار کم رخ دهد اما ممکن است براي برخي خانواده‌ها به يک عادت تبديل شده باشد.

خشونت همه ابعاد رشد و سلامت نوجوانان را تحت تأثير قرار مي‌دهد. رشد جسمي آنان را به علت ايجاد استرس و تنش فراوان مختل مي‌سازد. در رشد ذهني يا شناختي آنها تأثيرات کاهش دهنده بر جاي مي‌گذارد و يادگيري و پيشرفت تحصيلي آنان را کاهش مي‌دهد. رشد عاطفي- رواني آنان را با مشکلات متعددي روبرو مي‌سازد و سازگاري اجتماعي و ارتباط مناسب آنان را با ديگران - همسالان و بزرگسالان- دچار اختلال مي‌سازد. از اين رو، پرهيز از خشونت نقش مؤثري در حفظ و تأمين سلامت جسمي ، رواني و اجتماعي نوجوانان بر عهده دارد و به عنوان راهکار چه در سطح پيشگيري و چه از نظر درمان مطرح مي‌شود.

خشونت از ديدگاه روان شناسي يعني ناتواني در کنترل خشم. بنابراين برخلاف آن که برخي خشونت را نشانه قدرت مي‌دانند، نمايانگر ضعف و درماندگي فرد در مقابله با مشکلات و کنترل خود است و بديهي است کسي که از کنترل حالات خود ناتوان است، فرد قدرتمند و موفقي در زندگي نخواهد بود.

خشونت، شيوه بروز خشم است و آموختني است

زندگي در حوزه فردي، خانوادگي و اجتماعي هميشه با مشکلات گوناگوني همراه است و خشونت نه تنها روش سنجيده‌اي براي کاهش آنها نيست بلکه دشواري‌هاي ديگري را نيز ايجاد خواهد کرد و اين را تجربه افراد بي‌شماري در طول زمان‌هاي زياد و در مکان‌هاي مختلف، نشان داده است.

خشم از جمله هيجان‌هايي است که به طور طبيعي و ذاتي در همه افراد با تفاوت‌هايي وجود دارد و انسان در طول زندگي خود مي‌آموزد و يا بايد بياموزد که هيجان‌هايش را تحت کنترل خود درآورد و در سطح متعادل نگاه دارد. از جمله عواملي که سبب افزايش خشونت در همه افراد به ويژه در نوجوانان مي‌شود، باورهاي نادرستي است که در مورد علت و چگونگي خشم وجود دارد و برخي آن را پديده‌اي ذاتي و طبيعي بخصوص براي مردان مي‌دانند. در حالي که خشونت نه طبيعي است و نه غيرقابل کنترل. خشونت با خشم متفاوت است. خشونت ،شيوه بروز خشم و آموختني است.
آيا شما هم عصباني مي شويد ؟

اگر از دوران کودکي راه‌هاي درست بيان و ابراز هيجانات را بياموزيم که بيشتر از راه الگوپذيري و همانندسازي انجام مي‌گيرد ، مطمئناً از بروز خشونت پيشگيري کرده‌ايم. تفاوت‌هاي جنسيتي در خشونت نقشي ندارند. اگر مردان خشونت بيشتري از خود نشان مي‌دهند، ياد گرفته‌اند که چنين باشند نه اين که ذاتاً خشونت بيشتري دارند. باور نادرست ديگري که در مورد خشونت وجود دارد اين است که گروهي فکر مي‌کنند نوجواني به طور طبيعي، دوران خشم و پرخاشگري است. درست است که تغييرات جسمي، عاطفي و رواني در دوران نوجواني سطح هيجانات را افزايش مي‌دهد و نوجوانان بيشتر احساسي عمل مي‌کنند، اما به معناي آن نيست که نوجواني با خشونت پيوند ناگسستني دارد.

به‌طور کلي اين مشکلي است که براي همه افراد اتفاق خواهد افتاد، به‌طوري که نقطه‌ضعف‌هاي آنها مورد آزمايش قرار مي‌گيرد. بيشتر اوقات اين تندخويي‌ها لحظه‌اي هستند و پس از آن زندگي کم و بيش به روال عادي خود بازمي‌گردد، اما برخي اوقات اين دعواها طوري شدت مي‌گيرد که به جاروجنجال‌هايي ناهنجار تبديل مي‌شود و ادامه پيدا مي‌کند. در موارد نادري هم ممکن است اين مشاجرات به زد و خورد و خشونت بينجامد.

 در چنين شرايطي چه بايد کرد؟

ساده نيست اما سعي کنيد در طول زمان مشاجره با فرزند نوجوان خود خونسردي‌تان را حفظ کنيد. اگرچه به‌نظر کاري وقت‌گير مي‌رسد اما در غيراين صورت ممکن است اين مشاجره به جايي ختم شود که هر دو شما پس از آن از گفتار خود پشيمان شويد. دعواها و نافرماني‌هاي نوجوانان که حواشي آزاردهنده‌اي ايجاد خواهد کرد، را بپذيريد. بيشتر اوقات آنها منظور خود را بيان نمي‌کنند که اين تنها يک واکنش است، اما اين دعواها زماني جدي‌تر و عميق‌تر مي‌شوند که مسئله‌اي غيرمنتظره اتفاق بيفتد. با اين حال خونسرد باشيد و درصورت امکان، نوجوانتان را هم آرام کنيد. سعي کنيد شرايط موجود را خنثي کرده و فتنه‌انگيزي نکنيد. اگر امکان دارد با جملاتي دلسوزانه همانند "من منظورت را خوب متوجه مي‌شوم يا احساسات تو را درک مي‌کنم"، از او دلجويي کنيد. با اين حال، اين عمل هميشه هم نتيجه ندارد، به‌خصوص اگر آنها بيش از حد عصباني باشند.

بعضي از نوجوانان مانند يک بشکه باروت که هر لحظه ممکن است منفجر شود، برآشفته و سرخورده هستند. در چنين شرايطي، به‌عنوان روشي براي کاهش فشار روحي، شما مي‌توانيد سعي کنيد که از محيط خارج شويد. به او بگوييد: "به‌نظر عصباني هستي، فکر نمي‌کني بهتر باشد که وقت ديگري با هم صحبت کنيم؟".  در هر حال شما نمي‌توانيد شرايط به‌وجود آمده را انکار کنيد.اگر نوجوان در شرايطي که خشم بر او غالب شده بيش از اندازه پيشروي کرد، شما بايد کاري انجام دهيد. برخي افراد از راهکارهاي مديريت خشم استفاده مي‌کنند که اگر بتوانيد قبل از جدي‌شدن موضوع بحث، آن را حل کنيد، از نوجوانتان جلوتر خواهيد بود.به خاطر داشته باشيد که گاهي نوجوانان براي رويارويي با خشم، به اندازه کافي به بلوغ رشدي و احساسي نرسيده‌اند و تخليه کردن خود تنها کاري است که مي‌توانند انجام دهند. براي غلبه بر خشم تکنيک‌هايي وجود دارد که مي‌توانيد آنها را بياموزيد.

در بسياري موارد نوجوان از نظر شخصيتي به شما حمله نمي‌کند اما به‌عنوان راهي براي رهايي از عصبانيت و ناکامي، تنها به اين خاطر که در آن لحظه شما نزديک‌ترين فرد به او هستيد شما را هدف قرار داده و به راحتي خشم خود را بروز مي‌دهد. اين نشانه مشکلات بسيار عميقي است که احتياج به درمان دارد. اگر احساس خطر مي‌کنيد، بهتر است خودتان مشکل را رفع کنيد و اجازه دهيد خشم خودبه‌خود فروکش کند. وقتي آرامش بازگشت، با نوجوان درباره آنچه رخ داده است گفتگو کنيد. امکان دارد او حتي متوجه آنچه انجام داده است نشده باشد. او را ببخشيد و خاطر نشان کنيد که علاوه بر ديگران خودش را هم به خطر مي‌اندازد. اگر خشم او واقعي و يک رويداد عادي است، او را متقاعد کنيد تا با يک مشاور ملاقات کند. آشکار است که در اين مورد مشکلي وجود دارد و وجود فردي متخصص که هم بي‌طرف است و هم هر روز درگير اصل ماجرا نيست و قادر به ياري ما در کشف مشکل و راه‌حل آن است، مي‌تواند بسيار مفيد باشد. درصورت نياز با مشاور و نوجوان همکاري کنيد.اين دوران طاقت‌فرسا براي شما و نوجوانتان ممکن است دشوار باشد اما از ميان برداشتن اين مسائل مي‌تواند ميان شما پيوندي محکم و ابدي ايجاد کند.

منبع : پايگاه اطلاع رساني اصلاح



نظرات شما عزیزان:

فاضلی
ساعت12:17---17 شهريور 1391
سلام خانم نبوی.

از اینکه خلاصه کتاب رو برام ارسال نمودید سپاس گذارم.موفق باشید.
پاسخ:سلام.خواهش میکنم.


فروزان
ساعت13:18---16 شهريور 1391
سلام خدمت شماخانم نبوی . ازاینکه مطلب موردنظرمو پاسخ دادید کمال تشکر رادارم.پاسخ:سلام.خواهش میکنم.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, :: 20:41 :: نويسنده : مهدخت نبوی

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 38
بازدید کل : 40420
تعداد مطالب : 87
تعداد نظرات : 116
تعداد آنلاین : 2